Ghid de mentenanta a motoarelor in 2 si 4 timpi
Cum semeni, aşa culegi. Și asta nu se aplică numai la roadele muncii de pe câmp, din grădină sau de pe șantier, ci și la randamentul uneltelor și echipamentelor de care te ajuți în munca ta. Dacă semeni grijă și atenție în utilizarea lor, asigurându-te că nu sari niciodată peste întreținerea sezonieră, vei culege cu siguranță o durată lungă de viață și rezultatele cele mai bune, fără probleme neprevăzute.
De aceea, primul lucru pe care Costică te sfătuiește să îl faci este să studiezi îndeaproape manualul de instrucțiuni de utilizare a echipamentelor pe care le folosești. Chiar dacă la prima vedere ţi se poate părea că nu ai timp pentru asemenea studiu în amănunt al unui echipament, timpul pe care îl petreci aflând detalii folositoare este, de fapt, o investiție pentru buna funcționare a echipamentului tău, atât în viitorul apropiat, cât și în viitorul îndepărtat.
Şi, ca să fie treaba bună, Costică se concentrează în primul rând pe miezul problemei, la propriu, adică pe motor.
Dar, pentru a putea avea grijă în mod corespunzător de motorul echipamentului tău, trebuie să înțelegi cum funcționează el, cum a fost proiectat și ce elemente are, precum și diferența dintre motoarele cu două cicluri și cele cu patru.
Un motor cu patru cicluri funcționează în patru trepte – o cursă de putere (în jos), o cursă de evacuare (în sus), o cursă de admisie (în jos) și o cursă de compresie (în sus). Toate aceste trepte au loc în timpul a două rotații pe care le face arborele cotit, cursa de forță acţionând pistonul prin toate celelalte trei curse.
Motorul cu două cicluri are două trepte – cursa de putere / evacuare și cursa de compresie / admisie. Apropierea pistonului de partea superioară a cursei în sus a unui motor în doi timpi generează arderea și, împreună cu ea, puterea. Spre deosebire de motoarele în patru timpi, acestea au nevoie de două mișcări pentru propulsarea pistonului, generând, astfel, o accelerare mai rapidă.
În timp ce motoarele în patru timpi au nouă elemente în mișcare (printre care arbore cotit, arbore cu came, bară de legătură, supape, elemente de ridicare și piston), cele în doi timpi au doar trei părți principale (arbore cotit, tijă și piston). De aceea, echipamentele cu motor în doi timpi presupun mai puțină întreținere și mai puține piese înlocuite.
Cuprins
MOTORUL ÎN DOI TIMPI
Motorul în doi timp se întreține cu ușurință dacă ai grijă de următoarele lucruri:
1. La fierăstrăul cu lanț:
- asigură-te că rulmentul tamburului de la ambreiaj este lubrifiat corespunzător;
- curăță constant și corespunzător aripioarele de răcire ale volantului, aripioarele de pe cilindru, carcasa starterului și zona din afara carburatorului, folosind o perie sau aerarea ușoară;
- verifică frecvent filtrul de carburant și înlocuiește-l atunci când este cazul;
- verifică și reglează în mod constant carburatorul la service, ca să fii sigur că ferăstrăul tău funcționează, la pozițiile în gol și la accelerație maximă, după setările din fabrică, fără să genereze căldură în exces;
- asigură-te că bara nu este uzată și nu există șine îndoite. În cazul în care aceste semne de uzură excesivă sunt prezente, schimbă bara.
Pe lângă aceste acțiuni de întreținere a motorului, Costică te sfătuiește să te asiguri și că toate dispozitivele de siguranță sunt atașate utilajului și că funcționează conform standardului. De asemenea, asigură lamelor o ascuțire profesională la începutul fiecărui sezon.
2. La utilajele de suflat frunze, de formare și de egalizare a capetelor
- curăță anual bujiile, sau chiar schimbă-le atunci când este cazul;
- asigură-te că folosești un ulei de motor în doi timpi, de calitate superioară;
- folosește combustibil care se încadrează în specificațiile producătorului de utilaje, pentru că este posibil ca la utilajul tău să ai nevoie de o cifră octanică mai mare decât în cazul vehiculelor sau al altor echipamente;
- folosește un stabilizator de combustibil, care mențin o cifră octanică ridicată a combustibilului pe o durată lungă, asigurând astfel o pornire mai ușoară a motorului și o eficiență ridicată;
- verifică starea sistemului anti-vibrații, dacă utilajul tău este prevăzut cu unul;
- verifică toate cablurile, pentru a te asigura că sunt integrale și funcționale, înlocuindu-le acolo unde este cazul.
MOTORUL ÎN PATRU TIMPI
Motorul în patru timpi se întreține urmând pașii de mai jos, înainte de fiecare sezon de activitate:
1. La mașinile de tuns gazonul cu împingere din spate:
- verifică bujiile și schimbă-le atunci când este necesar;
- schimbă uleiul la fiecare început de sezon și la fiecare 25 de ore de utilizare. În cazul în care folosești o unitate nouă, Costică îți recomandă să schimbi uleiul la 5 ore după prima utilizare, să îl verifici constant și să suplimentezi atunci când este nevoie;
- folosește un ulei de detergent de calitate pentru reîncărcarea carterului, din categoria „pentru service SE, SF, SG sau SW” și respectă indicațiile producătorului;
- schimbă filtrele de aer la fiecare 3 luni sau la fiecare 25 de ore de utilizare cel puțin. Costică îți amintește că schimbarea frecventă a filtrului este esențială, chiar dacă aspectul exterior al acestuia nu indică mereu nevoia de a fi schimbat;
- asigură-te că folosești combustibil curat și proaspăt. Costică te sfătuiește să foloseşti şi un stabilizator, care împiedică depunerile de gumă pe piesele sistemului de alimentare. De asemenea, de preferat este să cumperi și să amesteci combustibil pe care să îl consumi în 30-45 de zile, verificând dacă are nota octanică minimă pe care producătorul o recomandă;
Pe lângă întreținerea motorului, nu strică să verifici și nivelul punților, pentrua fi sigur că gazonul va fi tuns uniform. De asemenea, pentru rezultate optime, asigură-te că lamele sunt ascuțite, platforma de tăiere este curată, cablurile de tragere și toate accesoriile atașate sunt în stare bună, conectate și funcționale, dar și că toate șururburile și piulițele sunt strânse complet.
2. La cositoarele comerciale conduse prin încălecare:
- verifică bujiile și schimbă-le atunci când este necesar și consultă recomandările producătorului înainte să o faci;
- schimbă filtrul de ulei, filtrul de carburant și filtrul de aer;
- verifică toate curelele, asigurându-te că nu sunt uzate, nu au marginile compromise și nu au crăpături;
- verifică de fiecare dată presiunea din anvelope;
- verifică reglarea corespunzătoare și securizarea pârghiilor;
- urmează instrucțiunile și indicațiile producătorului la reglarea nivelurilor de lichid și a platformei de tăiere.
Pentru o organizare sistematică și eficientă a acțiunilor de întreținere a motorului, Costică îți pune la dispoziție această planificare, care poate fi urmată cu ușurință. Pe lângă acest plan, el te îndeamnă să ții și un jurnal al activităților pe care le întreprinzi în această activitate de mentanață, ca să fii sigur că ai mereu la îndemână toate detaliile privitoare la utilajele tale şi starea lor. Atât planul de întreținere, cât și jurnalul te ajută să fii organizat, dar și prevăzător, evitând astfel probleme ale utilajelor care te împiedică să îți faci munca așa cum o faci întotdeauna: mult și bine.