Cum sa pregatesti tractorul pentru iarna, in 10 pasi
Pentru că omul gospodar îşi face iarna car şi vara sanie, Costică se gândeşte deja la cât de aspră poate fi iarna, la cât de aprigă cu oamenii muncitori, dar şi cu echipamentele de care ei se ajută în
munca lor.
Chiar dacă echipamentul este rezistent atunci când vine vorba de condiţii dificile, există câteva lucruri la îndemână şi simplu de făcut, pentru a fi siguri că acesta va da mereu un randament maxim.
Cu timpul şi cu experienţa, Costică şi-a format câteva obiceiuri prin care se asigură că utilajele se păstrează şi funcţionează în parametri optimi, chiar şi în condiţiile mai puţin prietenoase din lunile de iarnă, obiceiuri pe care le împărtăşeşte cu drag oricui are nevoie de ele:
Cuprins
Alimentarea corectă cu lubrifianţi şi instalarea furtunurilor hidraulice de condiţionare
Alimentarea cu lubrifianţii potriviţi de motor, de transmisie, lubrifianţii hidraulici şi finali trebuie făcută înainte ca temperaturile să fie foarte scăzute. Asigură-te că verifici consistenţa şi nivelul fiecărui lubrifiant, înainte să porneşti utilajul. Lubrifianţii trebuie să fie suficient de fluizi pentru asigurarea debitului corespunzător. În funcție de modelul tractorului vâscozitatea uleiului poate varia astfel:
- iarna – temperaturi de la 0 până la -20ºC – lubrifiant recomandat: SAE 10W30
- primăvara – temperaturi de la 0 până la +20ºC – lubrifiant recomandat: SAE 10W30, SAE20
- vara – temperaturi peste +20ºC – lubrifiant recomandat: SAE 20W/40
Nu folosiți lubrifianți care au fost contaminați. Nu uita să ai grijă și de furtunurile hidraulice, pentru că învelișul lor exterior se poate sparge atunci când sunt îndoite la un unghi închis și temperaturile sunt foarte scăzute. Ca să eviţi acest lucru, ține utilajul pornit până uleiul hidraulic va ajunge la 45°C după care se pot efectua comenzi lente până la atingerea temperaturii optime de lucru. Pentru rezultate şi mai bune, folosește un ulei hidraulic arctic, recomandat de producător pentru lunile cu temperaturi scăzute, cu ajutorul căruia furtunurile hidraulice vor fi condiţionate prin utilizarea normală a utilajului.
Depozitarea echipamentului în spaţii închise şi păstrarea lichidelor la temperatura camerei
Pentru a evita ca fiecare ninsoare și fiecare viscol să devină un motiv de îngrijorare pentru că utilajele rămân blocate şi tu trebuie să sapi ca să le poţi folosi, Costică îţi recomandă să le ţii departe de condiţiile neprielnice atunci când nu sunt folosite, pentru o pornire fără probleme şi pentru ca tu să nu munceşti în plus. Dacă utilajele sunt oprite şi nu sunt folosite deloc pe durata lunilor de iarnă, verifică dacă ai deconectat eventualele ataşamente şi dacă le-ai depozitat separat, astfel încât balamalele şi îmbinările să nu se deterioreze. Iar ca să eviţi îngheţarea lichidelor şi uleiurilor, asigură-te că produsele utilizate sunt adecvate anotimpului (nivelul de îngheț al antigelului să fie cu minim 10°C sub media temperaturiilor înregistrate).
Folosirea încălzitoarelor bloc și combustibil
De cele mai multe ori, când ai de-a face cu temperaturi extrem de scăzute şi dificultăţi în pornirea utilajului la asemenea temperaturi, un încălzitor bloc este cel mai simplu şi cel mai de nădejde ajutor, pentru că măreşte temperatura motorului şi a fluidului hidraulic. Atunci când îl foloseşti, blochează radiatorul, astfel încât aerul rece de la ventilator să fie redus şi procesul de încălzire accelerat.
Menţinerea acumulatorilor calzi şi încărcaţi complet
Pentru o pornire uşoară a utilajelor, asigură-te că îţi menţii întotdeauna acumulatorii calzi şi încărcaţi, pentru că, în anotimpul rece, aceştia trebuie să genereze la capacitate maximă amperi la pornire. Dacă lucrezi cu utilajele atunci când afară sunt temperaturi scăzute, păstrează acumulatorii în interior, la temperatura camerei, în zilele când nu sunt folosiți deoarece și conținutul acestora poate să înghețe.
Folosirea lichidului de pornire
Lichidul de pornire se păstrează în întregime la temperatura camerei şi se injectează doar în timp ce motorul este în mişcare. Atenţie, însă! Lichidele de pornire sunt foarte toxice şi foarte uşor inflamabile, aşa că ele trebuie păstrate în mod adecvat atunci când nu sunt folosite. Asigură-te că nu le depozitezi niciodată în compartimentul destinat operatorului!
Rularea motorului până la atingerea temperaturii de funcţionare. ÎNTOTDEAUNA.
Atunci când începi munca din fiecare zi, respectă toți pașii recomandați de producător pentru utilizarea utilajului. Mai mult, pentru eficienţă, pregăteşte-ţi utilajul în mod corespunzător, trecând prin toate ciclurile şi funcţiile sale, pentru a distribui astfel uleiul încălzit prin întregul angrenaj al motorului. Nerespectarea acestor pași duc la uzura prematură a motorului.
Umflarea adecvată a anvelopelor
Anvelopele trebuie verificate la începutul fiecărui schimb, pentru a te asigura că sunt în conformitate cu standardul utilajului pe care sunt folosite. După cum se ştie, temperaturile mai scăzute pot determina o pierdere a aerului mai rapidă, de aceea anvelopele trebuie umflate întotdeauna într-o zonă încălzită, pentru ca talonul acestora să se aşeze mai bine. Pentru obţinerea unor rezultate optime, se recomandă folosirea azotului gazos uscat la umflarea anvelopelor, pentru că acesta îndepărtează cristalele de gheaţă care ţin tija supapei deschisă în avelope şi provoacă, astfel, dezumflarea inutilă a acestora.
Inspecţia vizuală
Inspectarea vizuală a tractoarelor înainte de operarea zilnică este cea mai simplă metodă prin care poţi depista eventualele probleme, precum uzarea sau chiar deteriorarea cablurilor electrice, echipamentelor şi furtunurilor electrice sau a altor componente. Caută toate zonele de uzură, tăieturile şi posibilele fisuri de pe curelele, anvelope, curăţă caroseria şi roțile de pământ sau resturile vegetale. Costică recomandă şi efectuarea unei inspecţii a şasiului la un service profesionist înainte ca sezonul rece să înceapă.
Depozitarea corespunzătoare a carburantului Diesel evacuat (DEF)
Ai grijă să alegi o zonă corespunzătoare şi bine izolată pentru depozitarea DEF, pentru că acesta îngheaţă la expunerea prelungită la temperaturi de -12° C sau mai mici. Mai mult decât atât, recipientul în care se depozitează trebuie să fie unul adecvat, care să nu se spargă atunci când se dilată.
Umplerea rezervorului de combustibil la sfârşitul fiecărui schimb
Dacă ai grijă să completezi rezervorul de combustibil la sfârşitul fiecărei zile de lucru, te asiguri că nu se formează condens în interior. Combustibilul folosit trebuie să fie adecvat anotimpului. Încercarea de a folosi un combustibil de vară pe timp de iarnă este total greșită. La trecerea din sezonul de iarnă la cel de primăvară este recomandat să se schimbe filtrul de combustibil. Dacă scurgi zilnic apa din separatorul de apă înainte să umpli rezervorul, reușești să îți păstrezi un rezervor de combustibil curat, fără sedimente, resturi și apă. Costică îți amintește că întotdeauna este mai ușor și mai economic să previi, decât să repari și nu ai nevoie de tehnici complicate. A te menține informat este cea mai simplă metodă de prevenție.