LOADING

Type to search

Sfaturile lu' Costica

Lista regulilor de aur pentru întreţinerea tractorului

Lista regulilor de aur pentru întreţinerea tractorului

Motorul eficienței este organizarea. Costică te ajută să menții acest motor în mișcare și într-o stare perfectă, punându-ți la dispoziție o listă simplă și ușor de verificat a lucrurilor de care trebuie să ai grijă pentru ca tractorul pe care te bazezi pentru munca de zi cu zi să îți fie un ajutor de nădejde și nu o sursă de probleme și griji în plus. Lista lui Costică se bazează în primul rând pe componentele consumabile ale tractorului (filtrele, componentele din cauciuc, diversele puncte de gresaj și de lubrifiere, etc.), pe care dacă nu le verifici regulat și nu le schimbi la timp, pot provoca daune mai mari tractorului, lucru cu siguranță de evitat.

Vorba lungă – sărăcia omului, așa că iată lista:

Filtrele de aer

Aceste componente esențiale ale motorului unui tactor au rolul de a împiedica pătrunderea prafului și a altor impurități din exterior, astfel încât motorul să nu fie deteriorat din cauza lor. Dacă ne gândim că tu nu îți pui tractorul la treaba tocmai într-un laborator, ci pe câmp, în grădină, în grajduri, pe șantier sau pe drumuri de acces, adică acolo unde te confrunți direct cu praful, pietrișul, nisipul și altele asemănătoare, este foarte probabil ca filtrul de aer al tractorului tău să se înfunde rapid.

De accea, Costică îți recomandă să îți verifici periodic filtrul de aer, precum și dispozitivul de resticționare a aerului din filtru, dacă ai unul. În momentul în care filtrul este atât de încărcat, încât lumina nu mai trece prin el, tractorul se oprește brusc, pierde din putere sau scoate fum mai mult decât de obicei, e mai mult decât clar că filtrul de aer al motorului trebuie schimbat.

Filtrele de carburant

La fel ca și filtrele de aer, acestea împiedică pătrunderea unor elemente dăunătoare în motorul tractorului și anume componentele contaminate care se află în combustibil și care pot distruge motorul. Atunci când prin filtrul de carburant nu mai curge combustibilul, știi că filtrul trebuie schimbat.

Multe dintre tractoarele diesel sunt prevăzute și cu un separator de apă în filtrul pentru combustibil, pentru că apa din motorină este o problemă serioasă și poate avaria în mod dezastruos motorul. Studiază cu atenție componentele și modul de funcționare al sistemul de combustibil al tractorului tău și asigură-te că îi acorzi grija necesară pentru a-l menține funcțional și în stare corespunzătoare.

Sistemele hidraulice

Aceste componente se găsesc la tractoarele agricole moderne, pentru antrenarea utilajelor şi a încărcătoarelor cu cupă. Cele mai multe tractoare cu sisteme hidraulice au și un filtru integrat, care captează substanțele contaminante din uleiul hidraulic care circulă prin sistem. Costică te îndeamnă să verifici recomandările producătorului cu privire la schimbarea filtrului sistemului hidraulic și să le urmezi întocmai, pentru că un filtru înfundat poate cauza probleme de presiune, care înseamnă automat încetinirea sau diminuarea puterii încărcătorului sau a utilajelor hidraulice.

Sistemele combinate

Este indicat să reții că multe tractoare moderne fac o partajare a fluidului hidraulic între utilaje și transmisie și, de aceea, uleiul de transmisie și uleiul hidraulic pot fi unul și același. Tractoarele mai vechi au aceste componente separate, care trebuie verificate individual.

Uleiul hidraulic

Nivelul uleiului hidraulic trebuie verificat în mod frecvent, pentru că un nivel necorespunzător poate provoca probleme de performanță sau chiar defecțiuni. Cele mai multe tractoare moderne au o fereastră de sticlă în spatele arborelui cardanic, sau o jojă specifică prin care se poate face această verificare, dar Costică te sfătuiește să te asiguri că nicio unealtră hidraulică nu este ataşată tractorului și că încărcătorul este lăsat în jos, pentru că aceste lucruri pot influența nivelul uleiului.

Uleiul de motor

Trebuie schimbat la tractoare, la fel ca la orice automobil sau camion, dar, în cazul tractoarelor, uleiul de motor al unui tractor se schimbă după numărul orelor de funcționare şi nu după kilometraj, ca în cazul mașinilor. Ca să știi când trebuie schimbat uleiul de motor, verifică numărul orelor de funcționare înregistrate de motorul tău pe bordul tractorului, unde se află contorul „Hobbs” sau orice alt contor cu care este prevăzut. Costică îți amintește că, odată cu schimbarea uleiului de motor, trebuie să schimbi și filtrul de ulei al tractorului.

Lichidul de răcire

Trebuie schimbat ocazional, pentru a preveni deteriorarea internă a sistemului de răcire, pentru că acest lichid colectează substanțele contaminante provenite din uzură, formându-se în acest fel depuneri de rugină, care duc la înfundarea sistemului. Costică îți amintește că, atunci când schimbi lichidul de răcire, este recomandat să înlocuiești și termostatul, pentru măsurarea corespunzătoare a temperaturii lichidului.

Hidrometrele

Se folosesc pentru a testa punctul de îngheț al agentului de răcire. Înainte de sezonul rece, cu temperaturi scăzute, este necesară verificarea lichidului de răcire folosind un hidrometru, mai exact verificarea rezistenței acestuia la temperaturile de îngheț – dacă nu face față, trebuie să îl schimbi. De asemenea, este utilă și verificarea presiunii lichidului de răcire, pentru a detecta eventuale scurgeri. Costică îți amintește să te asiguri că hidrometrul folosit se potrivește tipului de lichid de răcire pe care îl verifici, astfel încât citirea să fie una corectă.

Curelele de transmisie

Se află pe partea frontală a motorului de la tractor și îi asigură rotația. Curelele de transmisie asigură transmiterea energiei mecanice de la motor înspre utilaj și de aceea alternatorul, pompa de lichid de răcire, pompa hidraulică și alte accesorii asemănătoare depind în mod esențial de calitatea curelelor, fără de care funcția lor nu este îndeplinită.
Dacă observi pe curelele de transmisie crăpături, întărirea suprafeței de frecare, sau alte semne evidente de uzură, dacă se fisurează sau chiar pocnesc atunci când le întorci pe interior și le îndoi, ai semnalele clare că trebuie să le schimbi. Costică îți sugerează să îți notezi data schimbării curelelor sau indicele contorului de ore de funcționare a tractorului pe partea laterală a curelei schimbate, în cazul în care această parte nu este o suprafață de frecare din sistemul tractorului tău.

Furtunurile

Trebuie verificate constant, atât cele de răcire, cât și liniile hidraulice, pentru că sunt predispuse uzurii. Dacă uzura furtunurilor de răcire este mai ușor de detectat, pentru că se sparg și apar astfel scurgeri de lichid de răcire, uzura liniilor hidraulice este mai greu de depistat. De aceea, trebuie să le verifici periodic în punctele de flexiune, precum punctele de articulație ale încărcătorului – partea cea mai expusă deteriorării.

Liniile hidraulice

Pot fi înlocuite destul de ușor, pentru că majoritatea maga- zinelor de reparații și de utilaje comerciale sau grele pot face linii hidraulice noi într-un timp scurt. Dar pentru asta, trebuie să ai cu tine furtunul original, chiar și în cazul în care acesta este rupt, pentru ca un element identic să poată fi produs. În cazul în care noua linie hidraulică funcționează corespunzător, nu mai este nevoie să păstrezi furtunul original.

Costică îți amintește că este mai mult decât util să ții un jurnal al întreținerii tractorului tău, pentru că poate fi destul de dificil să reții toate inspecțiile și reparațiile. La fel de util este și să scrii pe fiecare furtun, filtru sau piesă indicele contorului de ore din momentul instalării lor, pentru că acesta este un lucru care îți poate salva linia hidraulică, în cazul în care nu le notezi într-un jurnal sau le pierzi din vedere.

Gresajul

Reprezintă lubrifierea costantă a sistemului de piese în mișcare. Dacă în timpul verificării observi zgură de gresaj pe articulații și pe punctele de pivotare ale tractorului, acesta este un indiciu pentru faptul că una dintre articulații trebuie unsă. Costică îți recomandă folosirea unui pistol de gresaj cu acumulator pentru lubrifierea îmbinărilor, pentru că operațiunea este mult mai ușoară și pentru că un pistol de gresaj cu pompare manuală duce la o uzură rapidă.
Iată și un tabel sintetizat al întreținerii tractorului tău, pentru o verificare mai rapidă și mai simplă, cu mențiunea că acestea sunt niște verificări de bază, aplicabile oricărui tractor, iar pentru o întreținere specifică trebuie să consulți manualul tractorului tău:

Acțiune Interval de timp
Verificarea nivelului uleiului Înainte de pornirea tractorului
Verificarea nivelului combustibilului Înainte de pornirea tractorului
Efectuarea inspecției vizuale în jurul tractorului Înainte de pornirea tractorului
Verificarea tuturor nivelurilor de lichid La fiecare 10 ore
Verificarea filtrelor de aer La fiecare 10 ore
Verificarea rezervorului de combustibil (dacă este cazul) La fiecare 10 ore
Lubrifierea tuturor fitingurilor de prindere La fiecare 10 ore
Verificarea șuruburilor de la roți La fiecare 10 ore
Schimbarea uleiului de motor și a fil- trelor motorului La fiecare 200 ore, sau anual
Verificarea curelelor și a furtunurilor La fiecare 200 ore, sau anual
Verificarea liniilor hidraulice La fiecare 200 ore, sau anual
Înlocuirea filtrului de aer La fiecare 500 ore
Înlocuirea filtrului de combustibil La fiecare 500 ore
Schimbarea uleiului şi a filtrelor hidraulice/de transport La fiecare 500 ore
Golirea sistemului de răcire La fiecare 2 ani
Înlocuirea termostatului La fiecare 2 ani
Umplerea sistemului de răcire cu un lichid de răcire nou La fiecare 2 ani

Reparaţiile de vopsitorie

Trebuie făcute din timp, pentru a evita problemele de tinichigerie, mai ales pentru că brațul încărcătorului intră mereu în contact cu pietre, copaci, sau alte corpuri dure și își pierde astfel vopseaua. Dacă ai grijă să aplici vopsea în locurile în care aceasta a fost înlăturată, nu doar pe cupă, ci pe întreg tractorul, te asiguri că ocolești aspectul neplăcut al tractorului tău și rugina. Acest pas al îngrijirii tractorului este cu atât mai ușor cu cât poți găsi cu uşurinţă vopsele pentru tractor în recipiente cu pulverizare.

Ține lista lui Costică aproape, urmeaz-o și așa ești sigur că ai numai surprize plăcute, prin faptul că tractorul tău îngrijit își face treaba bine și de durată.